maandag 4 januari 2016

Een driehoekje winter

Nederland heeft nu een driehoekje winter.  Sneeuw is trend nummer 1 op Twitter. Een exponent daarvan is een foto van Stad Magazine Groningen dat zijn gebruikers oproept ‘hun mooiste sneeuwfoto’ op te sturen, een actie waaraan dagbladen zich tegenwoordig ook nogal eens overgeven. Het Radio 1 Journaal leverde vanmorgen een reportage over zoutstrooien. Héél bijzonder, om het maar weer eens modisch te zeggen.

Wie had dat gedacht? Ik wel, zei de betweter, tot ergernis wellicht van Levensmaatje, voor wie de zomerse winter niet lang genoeg kan duren, als de lente er maar gauw op volgt. Als ik eerlijk ben, van mij mag het vriezen dat het kraakt, dat is het gezondst, al was het alleen maar omdat de natuur daardoor niet van het padje raakt, de vogels incluis. Er zijn ook categorieën insecten die ik tegen het lengen der dagen liever kwijt ben dan rijk.

Er schijnt al een facebook-pagina over de Elfstedentocht van 19 februari 2016 te bestaan, met ik weet niet hoeveel volgers. Ha! De wens is de vader van de gedachte. Maar, ik voorspel, een zestiende officiële Elfstedentocht zit er echt niet in. Daarvoor moet het eerst een maand lang onafgebroken, ook overdag, vriezen. En dan nog zou het problematisch zijn als gevolg van het te lang te ‘warm’ gebleven oppervlaktewater. De gevolgen zagen we in 2012, toen kwelwater in Friesland aan de onderkant van de ijsvloer knabbelde.


Ik durf zelfs een volgende voorspelling: de Elfstedentocht is compleet historie. Hoe dat zou kunnen, weet ik niet, maar men mag er mij later op afrekenen.

2 opmerkingen:

  1. Over Radio 1 gesproken: ik heb vanmorgen maar tien minuten geluisterd en besloten dat het er daar veel te vrolijk aan toegaat sinds de opleuking van 2016 om er langer dan die tijdsspanne naar te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De nieuwe presentator, Jurgen vd Berg (afwachten, om het achter de schermen verdwijnen van de nogal autoritaire Marcel Oosten met zijn stentorstem ben ik in elk geval niet rouwig) had het over ‘muziekhaters’ toen hij aankondigde dat er op Radio 1 (nieuws- en sportzender) ‘niet meer en niet minder muziek’ zou zijn. Ik ben helemaal geen muziekhater, maar ik vind gewoon – sinds 1 januari 2015 reeds – dat die muziek daar helemaal geen rol moet spelen. In de NieuwsBV van de VARA (lunchtijd) zitten zelfs presentatoren die niet verdoezelen dat ze eigenlijk liever dj zouden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen