Als je
vroeger de motorkap open deed, zei je, ‘goh is dat alles’. Langs het
motorblokje, de accu, de carburateur en de radiator plus wat kabeltjes door zag
je de straatstenen. En het ding ging, mits af en toe een beurt, zonder morren ‘n
paar ton kilometers mee. Moet je nou eens kijken, je kunt niet eens ‘n koplamp
vervangen, zonder ‘t een en ander te demonteren. Mudjevol dat compartiment, niet
in het minst met elektronica. Zijn we daar beter van geworden? Retorische vraag.
Lees en huiver.
Onze Citroën C4 heeft nog geen 60.000 gelopen en toch al last van
polymeren. Googel gerust, maar je moet technisch hoger opgeleid zijn om
er iets van te snappen. Men kon net zo goed – met dank voor de uitleg aan wijlen
S. Carmiggelt – tegen mij zeggen dat er iets geëpibreerd moest worden.
Toen de receptionist van de dealer mij de te verwachten reparatieduur (een of
twee werkdagen) plus kosten (navenant) meedeelde, wilde ik – in weerwil van zijn
aarzeling – toch wel een copie van het computer-uitleesrapport.
En daar staat het: Vorming van polymeren in de inlaatkanalen en op de
inlaatkleppen. Eerder had de motor al ‘veel te vroeg’ last van een vervuilde
brandstofpomp, wat geweten werd aan te voordelige, althans inferieure benzine.
Jaja, deze moderne auto’s zijn hypergevoelig. Nu kreeg ik weer kritische
vragen over de kwaliteit van de gebruikte olie. We betalen als gebruikers
trouwens ook voor hun verminderde uitstoot van koolmonoxide, want daartoe laat
men de uitlaatgassen nog ‘n keertje circuleren, alvorens ze aan de buitenlucht
prijs te geven. Wist je dat al? Ik niet en ik voel me daarom even sterk door de
fabrikant gepiepeld als de kopers van sjoemelsoftware.
Zelfs met de beperkte kennis van nu was enkele maanden geleden reiniging van
de brandstofpomp wellicht afdoende geweest. Maar dat hebben we toen ‘voor alle
zekerheid’ maar niet gedaan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Intussen loopt die motor weer als een tierelier en heb ik de reparatie à raison van 1100 à 1200 euro maar eens ff geannuleerd. Overigens blijkt de onderkant van een Citroën Picasso 2006, die ik aan familie heb overgedaan, te zijn 'doorgeroest'. Terwijl die auto niet voor werk werd en wordt gebruikt (125.000 op de teller) en bij zeldzaam winterweer lekker blijft staan.
BeantwoordenVerwijderen