donderdag 24 januari 2013

Hoeveel mag inspraak kosten?

Hoeveel mag inspraak kosten? Om maar met de deur in huis te vallen: veel. Ik behoor tot de generatie die in de jaren zestig de anti-autoritairen een handje geholpen heeft bij het openbreken van  de besluitprocessen van de overheid.

Het ging daarbij niet in de laatste plaats om openbaarheid. Ik moet daar onmiddellijk aan toevoegen, dat die toenemende openheid ons als journalisten later wel is opgebroken. Ik heb bij vergaderingen gezeten, waarvan ik me afvroeg: wil ik dit allemaal wel horen? Politici gingen de openbaarheid gebruiken om zichzelf te promoten.

Maar laten we het er maar op houden, dat openbaarheid een groot goed is, zeker als-ie wordt afgedwongen met behulp van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

En inspraak via beroepsmogelijkheden, bezwaarprocedures en de daarmee verbonden hoorzittingen hebben de ‘boven ons gestelden’ al voor menig blunder behoed. Daarnaast heb je inspraakorganen als daar zijn (scrabblewoord) medezeggenschapscommissies, ondernemingsraden en varianten daarvan. Niet dat ze allemaal tanden hebben die ze kunnen laten zien, maar toch…

De vraag was eigenlijk, wat mag dat allemaal kosten? Die is actueel, omdat de overheid zich gedwongen ziet, op alle fronten te bezuinigen. Er zijn gemeenten die daarom zelfs hebben afgezien van hun nieuwjaarsreceptie. De burger mocht voor 70 miljoen de lucht in schieten, maar dat glaasje bubbels kon er niet meer af.

Ik lees nu in het ED dat de Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Best met het dagelijks bestuur in de clinch ligt over zijn financiering en overweegt daarover naar de rechter te stappen. B en W willen een korting van 40% op de jaarlijkse kosten van 339.000 euro (tot 195.000 euro), maar de OR wil de bezuiniging beperken tot 20%, wat, even uitrekenen, zou neer komen op een resterend kostenbedrag voor de gemeente van 270.000 euro. Over de besteding van het benodigde geld verneem ik niet meer dan dat het gaat over ‘een aantal zaken, zoals het aantal bijeenkomsten voor intern overleg’. Daar kan ik niks mee.

Het gaat hier over zodanig hoge bedragen die op de gemeentebegroting (andermaal onze centen) drukken dat ik in het kader van de ‘openbaarheid van bestuur’ mag vragen om meer transparantie. Dit in de verwachting dat de rechter dit tezijnertijd ook zal eisen. Inspraak mag veel kosten, maar in deze tijd kan het gauw te veel zijn.

1 opmerking:

  1. Er is gereageerd op hhBest: http://www.hhbest.nl/2013/01/24/hoeveel-mag-inspraak-in-deze-tijd-kosten/#comments

    BeantwoordenVerwijderen