vrijdag 7 december 2012

Dit is nou ‘n sneeuwjacht

Vannacht had het Max-programma Nachtzuster  een sneeuwlijn. Wanneer het zou beginnen en hoe laat.

Nou, Vlissingen, meldde om 5 uur een vrachtautochauffeur die op het punt stond, thuis achter de gebreide broek te kruipen.

Hoera! Laat nu de kerst maar komen. Sneeuw is in dit land nog steeds niet gewoon. Maar reken erop dat zulks bezig is te veranderen. ‘Sneeuw is bevroren regen,’ meldde mijn vader hardvochtig toen ik ‘n jaar of zes was en ik weigerde dat te geloven, want had ik niet samen met m’n broertje gezongen: Engelkes schudt de bedjes op en láát de plumkes vliegen? En regen, veel regen zal ons deel zijn, al dan niet in bevroren vorm. Mijn dochter in de Auvergne kijkt jaloers via een webcam naar een witte Haarlemmer Markt en bereidt zich voor op een portie…ijzel en regen.

Intussen gaat het ook hier in Oost-Brabant gestadig door. Alles is wit, maar ik kijk uit op een tweekapper, waarvan de eigenaren ooit moeite zullen hebben met het verkrijgen van het bij verkoop tegenwoordig verplichte energielabel. Een groot deel van het pannendak wil namelijk maar niet wit worden.avercamp
Net als bij voetbal, zijn wij allen weerkundigen. Zo hoorde ik in voornoemd nachtradioprogramma een beller in dodelijke ernst beweren, dat-ie als volgt aan de lucht kon zien dat het zou gaan sneeuwen. ‘De wolken zijn dan namelijk niet grijs maar wit.’ Schilders als Avercamp (1585-1634) hebben het blijkbaar niet goed gezien.

Volgende vraag, ditmaal gesteld door een radiopresentator aan een weerkundige: ‘Wat is een sneeuwjacht?’ Het antwoord heb ik niet afgewacht, maar ben naar buiten gelopen om mijn kennis daaromtrent te verifiëren. Bij door de wind opgejaagde sneeuw krijg je namelijk wit gestreepte boomstammen. En verdomd, de eiken langs de Heuveleindseweg waren aan één kant helemaal wit.

Tenslotte wil ik nog iets zeggen wat sommigen misschien zal ergeren. Het is namelijk een verwijzing naar een mogelijke Elfstedentocht. Deze keer gaat de sneeuw de (strenge) vorst vooraf. Dat is gunstig. Andersom kan fataal zijn. Hoewel, lag er gisteren al geen vliesje op de Friese wateren? Zo kan ik nog úren doorlullen.

Zie ook: Winter in de kunst op HistoriekNet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten