vrijdag 24 december 2010

Ondenkbare wet

Krantenbericht: ‘Als Pieter Lakeman in de toekomst nog eens een oproep doet om massaal geld van de bank te halen, kan hem dat vier jaar cel kosten. De ministers Opstelten (Justitie) en De Jager (Financiën) werken aan een wet die een oproep tot een zogeheten bank run strafbaar gaat stellen.’

Men werkt dus aan een wet. Is dat in dit geval niet ‘n beetje verloren tijd? Immers, er zijn tal van manieren ‘op te roepen tot het van de bank halen van je geld’. Laat ik eens proberen aan te tonen, hoe moeilijk het is dat wettelijk te bestrijden, zonder in conflict te komen met onze grondrechten.

Ooit was het in veel gemeenten verboden, over het gras van een plantsoen te lopen. Er kwamen bordjes ‘Verboden over het gras te lopen.’ Ging een agent op een stelletje af, dat in het Vondelpark op het gras zat te picknicken. ‘Dat mag niet,’ zei de agent, ‘ik geef u een bon.’
‘Dat denk ik toch niet,´ zei de graszitter, ´want het is verboden over het gras te lopen, maar zitten mag wel.´
´Ja maar,´ antwoordde de agent,´ om daar te komen, heb je moeten lopen.´
´Nee hoor, we zijn geparachuteerd.´

Enfin.

Aangezien soortgelijke discussies ontstonden, toen mensen over het gras fietsten, staan er sindsdien bordjes ´Verboden zich op het gras te bevinden.´ Net toen men zover was, ging het blauw aan de computer zitten, raakte de handhaving in het slop en is het gezellig vrijen op het gras van de Nederlandse parken.

Heb ik hiermee iets aangetoond? Zeker, want als het over mijn geld op de bank gaat, mag ik best zeggen dat ik gegronde redenen heb, om dat eraf te halen. Ik, Pieter Lakeman, of wie dan ook kan suggereren (grondwettelijk recht op de vrije meningsuiting) dat het verstandig is, dat te doen, zonder dat iemand mij iets kan maken. Daar is geen wet tegen denkbaar, al menen Opstelten en De Jager van wel. Die komen van een kouwe kermis thuis en – let op mijn woorden – straks horen we hier niks meer over, mits ook het parlement inclusief de steeds assertievere Eerste Kamer er de dwaasheid van inziet. Heeft de politiek oogkleppen op (wat immers nog al eens gebeurt) dan is er gelukkig nog de onafhankelijke rechter, die niet zal nalaten de wettelijke bepaling aan de grondwet te toetsen. En bankcriticus Lakeman zou Lakeman niet zijn, als hij het daar niet op zou laten aankomen. O ja, is er al aan Europa gedacht? Zóveel eigen boontjes hebben we nu ook weer niet te doppen.

Laten de bewindslieden liever hun kostbare, misschien zelfs zeer beperkte tijd steken in de bescherming van de consument tegen de banken, dan andersom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten