dinsdag 30 november 2010

Zwangerschapsverlof

Aaf Brandt Corstius is na anderhalf jaar weer met zwangerschapsverlof. Vijf vrouwen vervangen haar bij toerbeurt, totdat ook zij verhoopt of onverhoopt met zwangerschapsverlof moeten. ABC ontbreekt deze keer in de Volkskrant. Voorheen schreef zij als kortweg Aaf in nrc.next. Vond ik haar toen beter? Ik geloof het wel.

Zij capituleerde destijds voor een krant die volgens haar in een iets hoger aanzien stond, de krant waarin ook haar vader ooit columneerde. Die stond evenwel op de voorpagina en de dochter bevlekt de achterpagina. Verschil moet er wezen. Dat verschil wordt nu op pagina 1 gemarkeerd door Arnon Grunberg, wiens dagelijkse Voetnoot naar mijn smaak nogal eens het spirituele mist dat je van hem verwacht – wat zeg ik? – kunt eisen. Wat niet wegneemt dat het af en toe wèl raak is. Men ziet, ik dek me aan alle kanten in.

Maar een columnist met zwangerschapsverlof, kan dat eigenlijk wel? Vriend en collega Sante Brun, jaarlijks minstens twee periodes met een camper in Italië, zei eens: ‘Ik ben eigenlijk nooit met vakantie.’

Even met Jan Blokker hierboven bellen:

‘Zwangerschapsverlof? Daar vráág je me iets. Nooit aan het handje gehad. Wel ben ik zo nu en dan met vakantie gestuurd. Tegen wil en dank hè? Een columnist met zwangerschapsverlof, nee, volgens mij kan dat niet. Maar, ik dacht al eerder opgemerkt te hebben, er kan wel meer niet in dit land wat toch gebeurt.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten