vrijdag 19 december 2008

Roker van het jaar


En wie wordt er roker van het jaar?

ED-columnist Jos Kessels? Nooit heb ik iemand met meer overtuiging het roken en drinken horen of zien verdedigen dan hij. Zijn filosofie is, op z’n kortst samengevat: ‘Dan maar liever eerder kapot’. Hij wordt nooit moe dat uit te dragen, is het niet rechtstreeks dan wel tussen de regels door.

Burgemeester Daandels van Deurne? Die stak onlangs in een plaatselijk café rustig een sigaartje op, met de woorden: ‘Dat verbod is toch niet te handhaven’. Het kwam Daandels op reprimandes van verschillende raadsleden, de commentator van het ED en een rij briefschrijvers in de krant te staan, maar het ziet er naar uit dat de poten onder zijn stoel nog ’n stuk steviger zijn dan onder die van van de Belgische premier Leterme.

Mijn mening doet er eigenlijk niks toe, maar men mag natuurlijk weten dat ik sinds ’n jaar of zeven geen sigaartjes meer rook. De afschaffing van het genotmiddel had nauwelijks te maken met de overwegingen die van minister Ab Klink een fanaticus hebben gemaakt. Meer met het wonen in een appartement.

En verder?

Verder vind ik, dat Daandels in zoverre gelijk heeft, dat je een politiestaat à la Singapore moet zijn, om zo’n verbod echt te handhaven. Ik stond eens, met ’n sigaartje in de hand op een roltrap van de luchthaven aldaar toen iemand me in de nek blies: ‘Doe gauw weg, anders ben je 1000 dollar kwijt, of ze gooien je in het gevang.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten