woensdag 22 oktober 2008

Oude man in lange regenjas

Heb ik niet nog ergens een lange regenjas hangen?
Jazeker, beneden in de berging.
Als ik die aantrek ben ik een oude man in een regenjas
Kom ik dan in het wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam (nóóit van gehoord, toch es naar googlen) dan gaan daar de alarmbellen rinkelen, zogezegd.
Dat heeft dagblad Trouw vernomen van een woordvoerder.
Altijd weer die woordvoerder.
De man of vrouw zei: Onze toezichthouders, die bezoekers blijven volgen na binnenkomst (Prettig idee, M.) kijken naar mensen die niet helemaal voldoen aan het profiel van de gemiddelde bezoeker. Een bezoeker die volledig uit de toon valt, wordt extra in de gaten gehouden. Daarbij zou je kunnen denken aan het stereotype van ‘de oude man in een lange regenjas die alleen naar het museum komt’, terwijl hier vooral kinderen en jongeren komen.
Jaja, Nederlandse musea en pretparken hebben de laatste jaren ‘zedensuppoosten’ aangesteld die slachtoffers en hun ouders moeten opvangen, weet Trouw, sinds afgelopen weekeinde in een toilet van het Militaire Luchtvaartmuseum te Soesterberg een vijfjarig jongetje is aangerand.
Dierentuinen, Eftelingen enzovoorts, ze hebben vrijwel allemaal hun eigen protocollen en preventieve maatregelen.
Alleen, dat wetenschapsmuseum, zal dat protocol toch nog eens kritisch onder de loep moeten nemen, want welke oude man in een lange regenjas gaat daar nou naar toe. Ik in elk geval niet. Zelfs niet zonder jas.



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten