maandag 27 oktober 2008

Autoweg 200x zo duur als in 1961

In een column over het gezeik aangaande een stukje A4 in Midden-Delfland, rekent Bert Wagendorp ons in de Volkskrant voor dat een stuk weg (we hebben het hier over een tweebaans autosnelweg) in 2000 ongeveer 60 miljoen euro per kilometer kostte en nu 100 miljoen.
Dat geredekavel in Zuid-Holland duurt al sinds 1953 en de eerste plannen zouden van 1959 zijn. Toevallig weet ik, hoeveel een kilometer autoweg in 1961 kostte. Die wetenschap ontleen ik aan het eerste artikeltje dat ik maakte voor de Eindhovense krant, waar ik dat jaar in dienst trad. Dat artikeltje ging over de promotie van de N2 tussen Best en Boxtel tot A2 (tweemaal 2 rijstroken).
Ik herinner me nog goed, hoe ik op 17 september in een heerlijk nazomer-zonnetje van Eindhoven naar Best fietste, om een en ander te onderzoeken. Kostte dus 1 miljoen per kilometer. Guldens hè? Ga even na, de kosten zijn dus intussen meer dan vertweehonderdvoudigd. Bijna een onderwerp voor een parlementaire enquete.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten